Vraaggestuurd onderwijs

Bij vraaggestuurd onderwijs wordt uitgegaan van de behoefte van de leerling aan bepaalde informatie en lesstof. Uitgangspunt is, dat iedere leerling leervragen heeft. Om de intrinsieke motivatie van de leerling te stimuleren is het van belang dat er naar die leervragen wordt geluisterd. Het aanbod kan hierdoor op de leerling afgestemd worden.

 

De basisgedachte is dat een leraar kennis en vaardigheden niet goed overdraagt zonder dat een leerling zich die kennis en vaardigheden actief eigen maakt. Maar leerlingen zijn niet automatisch in staat om sturing te geven aan het eigen leerproces. Ze moeten dit vermogen ontwikkelen in een begeleid proces van meer docentgestuurd naar meer zelfgestuurd leren. Zelfsturend vermogen is van groot belang om te kunnen functioneren in een maatschappij waarin een leven lang leren steeds belangrijker wordt.

 

Voor leraren staat het vak niet langer centraal, maar de ontwikkeling van de leerling. Leraren moeten leerlingen kunnen coachen en stimuleren. Het gaat erom dat de leerling samen met de coach vorm geeft aan een ontwikkelingstraject dat recht doet aan zijn talenten en ambities.

 

Vraaggestuurd werken vraagt daarom van leraren dat ze het vaste rooster loslaten en een gedifferentieerd aanbod vormgeven. Dit gedifferentieerde aanbod krijgt zijn vorm door de leervragen van de leerling.